För dig som bor hos oss
På denna sida har vi samlat information om sådant som kan vara bra att känna till i olika situationer som hyresgäst hos oss.
Allt om TV, bredband och vad du ska tänka på när du ska montera något på väggen. Här hittar du även information om hyresaviseringen.
Vintergatan
På Vintergatan är Tele2 leverantör av bredband (100/100), IP-telefoni samt grundutbud TV.
För att få tillgång till tjänsten behöver ni kontakta Tele2:s kundtjänst. Ni kommer då få en router och TV-box utskickad.
Man kan även köpa till högre hastighet eller fler TV-kanaler direkt via Tele2:s kundtjänst.
Kvintettgatan
På Kvintettgatan har husen öppen fiber, vilket innebär att du kan välja fritt vilken leverantör du vill ha. På Karlstads stadsnäts hemsida finns en lista på aktuella leverantörer.
Allmänna frågor
Lägenheterna förvaltas av Carlstaden Förvaltning AB.
Vår telefonsupport är öppen helgfria vardagar kl. 9.00-12.00 & 13.30-15.00 på telefon 054-13 64 40.
Frågor om aviseringen eller allmänna frågor mailas till info@carlstaden.se.
Ange adress, lägenhetsnummer och telefonnummer i mailet.
Felanmälan
Ärenden som inte är akuta hänvisas i första hand till felanmalan@carlstaden.se.
Ange adress, lägenhetsnummer och telefonnummer i mailet.
För ärenden som vattenläcka, översvämning, skadegörelse, risk för olycksfall m.m. efter våra öppettider kontaktar du vår jourtelefon.
Jourtelefon
Vid akuta ärenden, ring 054-13 64 41.
Vid omedelbar fara såsom brand, ring 112.
Borttappad nyckel
Vid borttappad nyckel, ring oss på 054-13 64 40 eller maila på info@carlstaden.se
Detta gäller under kontorstid, under andra tider kommer vi att debitera er som hyresgäster.
Droppande kran
Droppande kran bör snarast rapporteras till felanmalan@carlstaden.se
Kontrollera vattenlås vid läckage. Även läckage under diskbänk skall omedelbart rapporteras, annars kan fuktskador uppstå och du riskerar att bli skadeståndsskyldig. Vattenlås och golvbrunn ska rengöras av hyresgästen regelbundet.
Deposition
Vi aviserar ut en deposition som ska vara betald innan inflyttning. Den återfås vid avflyttning om inga skulder finns.
Hyresavisering
Vi aviserar ut hyresavier i mitten på månaden innan. El och vatten aviseras i efterhand.
All avisering sker via mail. Det är ditt eget ansvar att betala hyran, även om du inte fått någon avi. Kontakta oss om du inte får avierna, utebliven avi kan tillexempel bero på felaktiga kontaktuppgifter.
Annan viktig eller brådskande information meddelas via mail samt via anslag i trapphuset.
Vid utebliven betalning
Om du inte har möjlighet att betala din avi av ekonomiska skäl ber vi dig kontakta oss för en avbetalningsplan.
Väggar och tak
Var noggrann när du sätter upp tavlor, krokar och liknande för att undvika onödiga hål i väggarna. Olika väggmaterial kräver olika metoder för upphängning, vi rekommenderar att du tar kontakt med en kunnig person om du är osäker.
- Det är förbjudet att göra hål i en kakelvägg eller i ett klinkergolv.
- Om möjligt använd självhäftande hänganordningar.
- Väggen mot badrummet är ej tillåten att borra i.
- Att sätta upp saker i taket är absolut förbjudet.
- Det är ej tillåtet att montera TV-apparater på väggen.